Thursday, March 26, 2015

17 jenis apple yang start dengan A .. No 15 paling kakak suka!


Auwww beratus-ratus rupanya jenis-jenis apple. Ni baru A, tu pun separuh saja.  Bestnyaaa kalau depan rumah ada sepokok apple yang paling sedap. Heaven !



1. Aceymac Apple - Apple yang juicy, manis dan segar. Lebih rangup dan besar dari sepupunya apple McIntosh.




 2.Adam's Pearmain apple - Classic Victoria ' pearmain ' epal dengan rasa dan bau manis yang kuat.





3. adanac apple - Sederhana , apple hijau dgn jalur merah. Sebagai pencuci mulut yang baik. Nama epal , Adanac , adalah dari negara asal Canada yg diterbalikkan.





4. Akero apple - Warisan dari Sweden. Banyak ditanam di Scandinavia. Sejenis apple yang cantik.




5. Albany apple - Apple merah dari Gravenstein . Cantiknyaa.




6. Albermarle Pippin apple - Ditanam oleh Thomas Jefferson di ladangnya di Monticello. Antara apple pertama yang dieksport ke UK.




7. Alderman apple - Apple yg digunakan dlm masakan. Ditemui pada 1920



8. Anna apple - Delicious apple dari Israel. Apple yg tahan lasak dan tahan lama. Nampak pun mmg cantik, tp sbb dari Israel taknak lah..hihi



9. Ambrosia apple - Benih ditemui di British Columbia.  Apple yang mempunyai rasa manis yang sedap. 




10. American Summer Pearmain  apple - Early eating apple, yg terkenal juga digunakan dalam masakan. Saiz sederhana, berwarna kekuningan berjalur kemerahan. Manis dan sangat juicy.




11. Ananas Reinette  apple - Epal kuning kecil yang menarik , mempunyai rasa unik seperti nanas . Popular di Eropah utara .




 12. Api/Lady apple -  dikenali juga sebagai Lady apple. Apple dari Perancis yang digunakan dalam pelbagai masakan atau dimakan segar. Mempunyai aroma yang kuat, sejenis apple yang hebat seperti namanya Lady!




 13. Ard Cairn Russet  apple - Unik ! Apple yg berasal dari Ireland ini mempunyai rasa dan bau seperti pisang! Walaupun rupanya hmm..




 14. Aromatic Russet  apple- Apple berkualiti tinggi dengan rasa sedikit seperti lemon. Wow.. teringin nak rasa.





15. Airlie Red Flesh apple - Berasal dari US , dikenali juga sebagai Hidden Rose. Cantiknyaaa apple ni! Sayang nak makan.






 16. Adirondack crab apple - Amboii cantiknyaa.. nama crab/ketam sebab warna merah mcm kulit ketam agaknya.






 17. Akane apple - Apple yg mempunyai rasa yg bagus.  Dimakan segar atau digunakan dlm masakan. Saiz tidak begitu besar dan berbuah lebat.


No comments:

Post a Comment